Ste tu
Home > Ekonomika > Doprava a infraštruktúra > Taliansky zhotoviteľ podľa diaľničiarov žiadal sto miliónov eur nad rámec zmluvy, aby dokončil úsek D1

Taliansky zhotoviteľ podľa diaľničiarov žiadal sto miliónov eur nad rámec zmluvy, aby dokončil úsek D1

BRATISLAVA 6. marca (WebNoviny.sk) – Národná diaľničná spoločnosť, a. s., (NDS) ukončí zmluvu so zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, združením Salini Impregilo, S. p. A., a Dúha, a. s., pretože zhotoviteľ deklaruje, že nie je schopný stavbu dokončiť bez dodatočnej platby nad rámec platnej zmluvy o dielo.


“Zhotoviteľ úseku v polovici januára predložil návrh na ukončenie kontraktu s NDS na realizáciu diaľničného úseku z dôvodu, že bez poskytnutia platby v minimálnej výške 100 miliónov eur nad rámec platnej zmluvy o dielo nie je schopný pokračovať vo výstavbe,” informovala v stredu hovorkyňa NDS Michaela Michalová.


Platbu poskytnúť nemôžu

NDS podľa zmluvy o dielo, legislatívy SR a Európskej únie takúto platbu nad rámec platnej zmluvy o dielo nemôže poskytnúť. V dohode o ukončení zmluvy sa NDS prioritne sústredila na tri ciele, a to uspokojenie oprávnených pohľadávok podzhotoviteľov, minimalizovanie predĺženia výstavby a dodržanie všetkých pravidiel Európskej únie, aby nebolo ohrozené spolufinancovanie zo zdrojov Európskej únie.

Návrh obsahuje aj klauzulu, podľa ktorej všetky oprávnené pohľadávky podzhotoviteľov vyplatí zhotoviteľ. V prípade, ak tak neurobí, NDS zabezpečila, aby podzhotovitelia boli vyplatení z novej bankovej záruky zhotoviteľa.

Odchádzajúci zhotoviteľ po inventarizácii stavby, ktorá sa uskutoční do troch mesiacov, opustí stavenisko. “Nový zhotoviteľ vzíde z transparentnej súťaže, v ktorej nastavíme konkrétne transparentné podmienky, pričom rýchlosť dostavby bude jedným z kritérií. Vyhlásenie novej súťaže predpokladáme v horizonte niekoľkých mesiacov, keďže údaje z inventarizácie stavby budú tvoriť súčasť súťažných podkladov,” uviedla Michalová. Na inventarizácii stavby už obe strany začali pracovať. “NDS urobí všetko pre to, aby bol nový zhotoviteľ vybraný čo najskôr. Sprejazdnenie úseku predpokladáme v roku 2023,” dodala Michalová.

Postup predstavili Európskej komisii

Celý postup, ktorý NDS dohodla, bol predstavený Európskej komisii a tá ho principiálne odobrila. Zároveň sa financie z eurofondov budú môcť využiť na dostavbu úseku po splnení jasne definovaných podmienok. NDS tieto podmienky priebežne zohľadňuje v každom nadväzujúcom kroku.

Obe strany sa svojich nárokov zo zmluvy o dielo nevzdávajú a vysporiadajú si ich mimo staveniska. NDS a zhotoviteľ sa dohodli, že takéto nároky ako aj nahromadené rozdiely vo výklade platnej zmluvy o dielo predložia na posúdenie medzinárodnej komisii na riešenie sporov, ktorá bola zriadená 28. januára 2019.

Vláda v stredu schválila návrh ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka na riešenia súčasnej situácie výstavby úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, a to vo forme návrhu dohody o ukončení zmluvy o dielo so súčasným zhotoviteľom. Zhotoviteľ už podpísal návrh dohody o ukončení zmluvy o dielo. Vláda zároveň uložila ministrovi dopravy zabezpečiť vykonanie potrebných krokov na uzavretie dohody.

Práce meškajú viac ako rok

Úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala v dĺžke 13,5 kilometra (z toho tunel Višňové 7,5 km) mal byť podľa zmluvy o dielo z júna 2014 vybudovaný do konca roka 2019.

Práce však oproti plánu už teraz meškajú približne rok. Zmluvná cena výstavby predstavuje 409,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (491,76 mil. eur vrátane DPH).

Aby štát neprišiel o finančné prostriedky Európskej únie na túto diaľničnú stavbu, musí byť dokončená najneskôr do konca roku 2023, dokedy je možné využiť európske zdroje zo súčasného programového obdobia 2014 – 2020.

Viac k témam: diaľnica D1, NDS Národná diaľničná spoločnosť, tunel Višňové
Zdroj: Webnoviny.sk – Taliansky zhotoviteľ podľa diaľničiarov žiadal sto miliónov eur nad rámec zmluvy, aby dokončil úsek D1 © SITA Všetky práva vyhradené.


Top