Site icon TvojTrebišov.sk

Mnohé slovenské média sa pre koronavírus ocitli na kolenách, žiadajú o pomoc ministerku kultúry

3.4.2020 (Webnoviny.sk) – Tlačené a digitálne médiá zaznamenali 40 percentný pokles predaja a enormný prepad reklamy. Pre agentúru SITA to uviedla Eva Pauliaková, výkonná riaditeľka Asociácie tlačených a digitálnych médií. Ako dodala, obrátili sa preto so žiadosťou o podporu médií na ministerku kultúry Natáliu Milanovú aj ministra financií Eduarda Hegera (obaja OĽaNO).


Ako zdôrazňuje aj člen Tlačovo-digitálnej rady SR Pavol Múdry, ministerstvo kultúry je prvým bodom kontaktu pre médiá, preto by práve tento rezort mal apelovať na vládu, aby riešila, ako im pomôcť.


Viac k téme Ekonomické dopady koronavírusu

Zníženie DPH na 10%

Podľa Evy Pauliakovej by mohlo médiám pomôcť zníženie DPH na časopisy a e-predplatné z aktuálnych 20 percent minimálne na úroveň denníkov a kníh, teda 10 percent.

Zdôraznila pritom, že Slovensko má spomedzi krajín Európskej únie (EÚ) najvyššiu DPH na tlač. Preto k žiadosti ministrom pripojili aj prehľad situácie v ostatných členských krajinách EÚ, podľa ktorého viaceré štáty smerujú k nula percentnému DPH a rozdielne tarify pre denníky a časopisy sa viac-menej až na jednu výnimku nevyskytujú.

„Žiadame tiež o vyňatie novín a časopisov z platieb do recyklačného fondu. Obdobne ako je to v ostatných krajinách EÚ a na Slovensku pri knihách, keďže riešenie vidíme vo vlastnom systéme zberných dvorov,“ povedala Paulíková.

V mnohých médiách masovo prepúšťajú

Podľa nej by médiám pomohla aj možnosť odkladu platieb sociálneho a zdravotného poistenia, DPH a zároveň vytvorenie fondu na podporu žurnalistiky – udržania pracovných miest a tým aj informovania verejnosti o aktuálnom dianí.

V súčasnosti dochádza k prepúšťaniu zamestnancov vo viacerých redakciách a k ohrozeniu systému distribúcie a predaja.

Pavol Múdry zase hovorí, že premiér Igor Matovič by mal zvážiť, či pôvodne plánovaných desať miliónov eur ročne pre investigatívnych novinárov neprerozdelí všetkým médiám, ktoré sa v súvislosti s koronavírusom ocitli v kríze.

Zdôrazňuje, že médiá trápi pokles inzercie a v prípade tlačených médií aj pokles predaja. Myslí si však, že by mohli prežívať vďaka prípadnému záujmu čitateľov o predplatné.

Viac o téme Koronavírus

Viac k témam: Ekonomické dopady koronavírusu, Koronavírus, médiá
Zdroj: Webnoviny.sk – Mnohé slovenské média sa pre koronavírus ocitli na kolenách, žiadajú o pomoc ministerku kultúry © SITA Všetky práva vyhradené.


Exit mobile version