Byrokracii dáme definitívne zbohom. Vďaka top digitálnemu projektu roka Over.si Slovensko Správy by SITA - 15. novembra 2018 Zdieľaj tento článok Facebook Twitter Whatsapp Skype Linkedin EmailFacebook SaveBRATISLAVA 15. novembra 2018 (WBN/PR) – Dlhé roky to je jeden zo zásadných problémov fungovania slovenských štátnych inštitúcií. Aj v 21. storočí musíme na úrady neustále nosiť potvrdenia s informáciami, ktoré už o nás verejná správa má. Kým iné vyspelé krajiny svojich obyvateľov od zbytočného chodenia po úradoch odbremenili dávno, Slovensku sa to až donedávna priveľmi nedarilo. V septembri však Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu spustil projekt Over.si, ktorý štartuje novú éru. Len za pár mesiacov fungovania má tento prvý antibyrokratický portál výsledky: odbúrava povinnosť stáť na úradoch a ľuďom šetrí peniaze. Splnil tým najdôležitejšie kritérium prestížnej súťaže Cena ITAPA 2018 a v hlasovaní odbornej poroty sa stal suverénnym víťazom. Už druhýkrát v histórii sa udeľovala aj cena za Najlepší projekt v oblasti digitalizácie krajín V4. Do súťaže sa tak mohli prihlásiť aj projekty zo susedných krajín, ktoré prospievajú k rozvoju digitalizácie a informatizácie svojej krajiny. NAJLEPŠÍ PROJEKT DIGITALIZÁCIE SPOLOČNOSTI NA SLOVENSKU 1. MIESTO Jednoznačným víťazom Ceny ITAPA 2018 sa zaslúžene stal projekt spoločnosti DXC Technology Slovakia pripravený pre Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu. Projekt s názvom Over.si ušetrí občanom veľa peňazí aj hodín, ktoré by inak premárnili čakaním na úrade. “Ide o hlavnú úlohu eGovernmentu, ktorej naplnenie ale napriek mnohým rokom, množstvu investovaných zdrojov a desiatkam projektov stále unikalo. Ľady sa ale vďaka antibyrokratickému portálu www.oversi.gov.sk prelomili,” vyhlásil Richard Raši, podpredseda vlády SR pre investície a informatizáciu. Aké úspechy portál za necelé tri mesiace fungovania docielil? V prvej fáze projektu už viac ako 16 tisíc pracovníkov orgánov verejnej moci získalo nástroj, ako sa dostať k oficiálnym údajom bez potreby zaťažovania občanov, pričom pokles záťaže je už teraz enormný. “Za jediný mesiac od spustenia projekt zabezpečil viac ako 10-tisíc výpisov a odpisov, ktoré by bez tohto projektu museli ľudia dokladovať. To zodpovedá asi 12 percentám celkového byrokratického zaťaženia občanov. Projekt teda predstavuje veľký a jasne definovaný skok k tomu, aby sa odbúralo zhruba 1 milión rôznych výpisov a odpisov, ktoré ročne občania musia donášať úradom,” objasnil generálny riaditeľ DXC Technology Slovakia Zdenko Böhmer. Od septembra už Slováci nemusia na úrady nosiť výpisy z obchodného a živnostenského registra či listy vlastníctva, od januára 2019 pribudnú aj výpisy z registra trestov. Rašiho úrad tiež plánuje v druhom kole odbúrať administratívnu záťaž občanov aj pri potvrdení o návšteve školy, potvrdení o nedoplatkoch na sociálnom i zdravotnom poistení či daniach. 2. MIESTO Čakanie je otravné. O to viac, ak sedíte v miestnosti s kašľajúcimi pacientami a lekára neustále vyrušuje klopkanie ľudí, ktorí si prišli len po recept či výsledky. Takto to dnes vyzerá u mnohých lekárov a je to presne to, čo neznášame. Jednoducho, elegantne a účinne rieši problém preplnenej čakárne projekt eČasenka alebo aj efektívna čakáreň. “Náš systém umožňuje aj pomerne málo IT zručným pacientom prihlásiť sa, vyžiadať si časenku a následne čakať doma. Alebo len zaslať dopyt na recept. Systém sám automaticky organizuje a notifikuje ľudí tak, aby museli v čakárni stráviť len minimum času,” vysvetľuje Patrik Stieranka, zadávateľ aj realizátor tohto projektu. Projekt eČasenka aj vďaka tomu obsadil druhé miesto súťaže Cena ITAPA 2018. Odbornú porotu presvedčilo viac ako 1,8 milióna pacientov, ktorí služby eČasenky za posledné tri roky využili, ako aj ich 98-percentná miera spokojnosti. Tento projekt získal aj Cenu Rádia Slovensko, tú už piatykrát udelili priamo poslucháči Rádia Slovensko. 3. MIESTO UVOstat.sk a jeho zhotoviteľ Miroslav Babič si odnášajú cenu za tretie miesto. Na jednom mieste totiž zhromažďuje a dáva do súvisu informácie o verejných obstarávaniach, verejnosť tak môže poľahky zistiť, kam tečú verejné financie. “Projekt spája niekoľko verejných zdrojov (vestník, eks, centrálny register zmlúv, výberové konania, register partnerov verejného sektora, register hospodárskych subjektov, register právnických osôb), čím poskytuje nástroj, bez ktorého by sa inak museli používatelia hodiny prehrabávať rôznymi zdrojmi a skladať čriepky dohromady,” vraví Miroslav Babič s tým, že verejnosť portál využíva – mesačne na túto stránku zavíta zhruba sedem tisíc ľudí. CENA ITAPA V4: NAJLEPŠÍ PROJEKT DIGITALIZÁCIE SPOLOČNOSTI V4 V Brne si môžu obyvatelia i návštevníci vybaviť akékoľvek služby z pohodlia domu – len za pomoci platobnej karty. Zabezpečuje to projekt Brno iD, ktorého idea i realizácia oslovila porotu a získal cenu Najlepšieho projektu digitalizácie spoločnosti V4. “Po zriadení elektronického mestského účtu môžu obyvatelia aj návštevníci Brna nielen nakupovať cestovné lístky, ale už sa cez platobnú kartu môžu preukazovať revízorom, vypožičiavať si knihy v mestskej knižnici, či si zakúpiť zážitkové programy v ZOO. Okrem toho cez toto riešenie poskytujeme aj benefity vzorným občanom. Jedným z nich je napríklad získanie dotácie pri kúpe ročného cestovného lístka,” povedala pri preberaní ocenenia Zuzana Ondroušková, ekonomická riaditeľka Dopravního podniku města Brno. ŠPECIÁLNA CENA ORGANIZÁTORA Cviker – Digitálna platforma pre urbanistické plánovanie si odnieslo špeciálne ocenenie organizátora za inovatívnu pomoc mestu Poprad. Vďaka ich riešeniu môžu obyvatelia v reálnom pohľade vidieť všetky plánované nové výstavby či zmeny a v prípade, že majú záujem, môžu ich pripomienkovať. ŠPECIÁLNA CENA POROTY Národný projekt IT akadémia Slovenska získala špeciálnu cenu poroty, a to aj napriek tomu, že nejde o IT projekt, ale o vzdelávanie. Nakoľko platí, že bez takýchto aktivít by žiadne IT projekty nevznikli. O Cene ITAPA: Renomovaná súťaž, ktorú vyhlasuje kancelária ITAPA. Hodnotenie je dvojkolové. V prvom kole vyberie odborná porota päť najlepších projektov, pričom výber sa uskutoční spôsobom prideľovania preferenčných bodov. Tie prideľuje každý porotca. Porotcovia môžu podľa vlastného uváženia prideliť spolu najviac 10 bodov, no maximálny počet bodov na jeden projekt sú tri body. Pri hodnotení a udeľovaní preferenčných bodov sa berie do úvahy viacero kritérií ako overenie a reálne zhodnotenie projektu, cieľ projektu, dopad, inovatívnosť, ako aj technická realizácia či komunikácia. V druhom kole porotcovia hodnotia už len 5 vybraných – nominovaných projektov. Na spoločnom stretnutí po rozprave určia konečné poradie projektov od 1. po 3. miesto. Hodnotiaca komisia má právo neprideliť projektom všetky víťazné priečky, pokiaľ má napríklad pochybnosť o kvalite alebo reprezentatívnosti projektov. O ITAPA: Podujatia ITAPA (Informačné technológie a verejná správa) už 17 rokov prinášajú nové impulzy a inšpirácie pre slovenský eGovernment, pričom sa stali vrcholnou kongresovo-diskusnou platformou nielen IT komunity. Cyklus podujatí ITAPA, nad ktorým záštitu pravidelne preberajú vysokí štátni predstavitelia, pozostáva z viacerých prestížnych akcií. Medzi najvýznamnejšie patrí konferencia Jarná ITAPA, ktorá sa špecializuje na témy lokálneho, prípadne európskeho zamerania a jesenný dvojdňový medzinárodný kongres. Ten sa zameriava na podporu najnovších eGovernment trendov a riešení digitalizácie spoločnosti z celého sveta, pričom sa radí medzi najvýznamnejšie akcie svojho druhu. Cieľom ITAPA je vytvárať nezávislú platformu, na ktorej majú kľúčoví predstavitelia štátu a biznisu diskutovať a predstavovať inšpiratívne nápady a projekty z oblasti digitalizácie spoločnosti. Každoročne sa ho zúčastnia desiatky renomovaných spíkrov zo Slovenska i sveta, stovky hostí a významné médiá. Viac informácií, program a registrácia: www.itapa.sk Viac k témam: ITAPA, ITAPA 2018, Over.siZdroj: Webnoviny.sk – Byrokracii dáme definitívne zbohom. Vďaka top digitálnemu projektu roka Over.si © SITA Všetky práva vyhradené. Zdieľaj tento článok Facebook Twitter Whatsapp Skype Linkedin EmailFacebook Save